Bergmans, Jill


Hai, ik ben Jill. 16 jaar oud, en op dit moment zit op nog op het Were Di en doe ik havo 5 met het vakkenpakket C&M met dan natuurlijk het vak kunst erbij. Ik woon in Maarheeze, en in mijn vrije tijd ben ik vrijwel altijd creatief  bezig. 

Dit jaar hebben we 2 afstudeerwerken moeten maken waar we uit een aantal onderwerpen hebben kunnen kiezen. Voor allebei mijn werkstukken heb ik gekozen voor het onderwerp Change the way we were, ik ben namelijk erg geïnteresseerd in hoe de mens zich ontwikkelt en hoe dingen en hoe problemen zich in de maatschappij ontstaan en hoe je die op kunt lossen. Ik heb allebei de kunstwerken in een hele andere context uitgewerkt, en dit ga je nu zien!

Werk 1.

To Growth Zone, klei, gips, h:45cm b:20cm, 2021


Bij mijn eerste werkstuk ben ik me gaan richten op de fases die je doorgaat als je uit je comfort zone stapt. Omdat dat iets is wat je als persoon heel erg kan veranderen.

Dit heb ik uitgebeeld door middel van een hoofd te boetseren en een man te maken met gips die staat voor de groei. de man komt uit de comfort zone van zijn persoonlijkheid. En doorgaat fases die zijn weergegeven op de lijf van de man. Ook zit er om het hoofd gaas dit beeldt uit dat hij opgesloten zit in een zone waar zijn groei dus uitbreekt. En de takken die alleen buiten het gaas groeien geven aan dat als je wilt groeien dat alleen buiten je comfort zone kan.


Werk 2.

change the way we waste, acrylverf op karton, ?, 2021

In mijn 2e werkstuk ben ik me gaan richten op het milieu en de problemen die zich daar afspelen. Mijn doel was een duurzaam schilderwerk maken die mensen aan het denken zet, dus heb ik wat research gedaan naar vervuiling van het milieu. Al de belangrijke vervuiling problemen heb ik samengevoegd in één schilderwerk op karton, wat ik speciaal heb uitgekozen omdat dit wel duurzaam is en gerecycled kan worden. 

De boodschap die ik over wil laten komen is dat de volgende generaties opgescheept zitten met een vervuilde aarde. Dus heb ik een kreet bedacht voor op het schilderwerk om die boodschap over te laten komen, namelijk ‘’do we really want this.. For our children’’ dat trekt namelijk de jeugd van nu aan en de ouders daarvan omdat niemand dat wil voor hun kind of kleinkinderen etc.


Populaire posts van deze blog

Welkom