Schapendonk, Janne
Janne Schapendonk
Voor mijn kunstwerken heb ik het thema ‘time matters’ gekozen. Het eerste doel dat ik voor mezelf stelde was dat ik bij dit thema geen kunstwerk met een klok wilde.
Voor mij betekent dit onderwerp vooral de tijd die je eigenlijk
niet hebt. Time in de zin van de druk om binnen de tijd aan alle dingen die van
mij verwacht worden te kunnen voldoen. In mijn werkstukken probeer ik mijn
worstelingen, om te voldoen aan wat van mij verwacht wordt en wat ik van mezelf
verwacht, te laten zien.
werk 1
Keep going?, olieverf en papier, 100 x 121 cm, 2020-2021
In mijn kunstwerk zie je drie series van vijf werken. Op elk
werk zie je een gezicht en de tekst ‘keep going’. In elke serie zie je de kleur
langzaam vervagen. Of de tekst en/of het gezicht vervaagd is per serie
verschillend, elke serie heeft dan ook weer een net iets andere betekenis.
Het werk is gemaakt met een linoleum druk. Ik heb hiervoor eerst
linoleum gravures gemaakt, waarna ik ze heb in geverfd en gedrukt.
Het kunstwerk is tweedimensionaal en bestaat uit meerdere
afbeeldingen. Voor het kleurgebruik heb ik voor simpel rood en zwart gekozen, met meerdere niveaus in de intensiteit. Ik heb voor de, primaire, kleur rood gekozen, omdat dit
een vrij intense kleur is, wat past bij de tekst ‘keep going’ in deze context.
Dit kunstwerk gaat over wat er gebeurt als je als maar door en
doorgaat.
Zo zie je in de eerste serie dat de persoon als maar blijft
zeggen ‘keep going’ waardoor ze uiteindelijk zelf vervaagt. Je gaat te lang
door zonder pauze.
In de tweede serie zie je dat de persoon zichzelf steeds harder
gaat pushen om door te gaan naarmate ze zelf vervaagd. Hoe vermoeider je wordt
hoe harder je jezelf gaat pushen om door te blijven gaan.
Tenslotte, in de derde serie zie je de persoon en de tekst
vervagen. Door je vermoeidheid te blijven negeren is de kans groot dat je al je
energie verliest om nog door te kunnen blijven gaan. Burn-out.
Kortom, met mijn werk wil ik, ook mezelf, duidelijk maken dat je
niet altijd maar door kunt blijven gaan.
De reden dat ik gekozen heb voor de linoleum druk is omdat je op
deze manier kunt zien dat doorgaan niet kan zonder pauzes. Zo kan je ook niet je
linoleumdruk blijven maken zonder er nieuwe verf op te doen. Mijn kunstwerk
heeft dus een vrij grote connectie tussen het materiaal en het kunstwerk zelf.
werk 2
limit, houten lijst met doorzichtige, dunne stof, 53 x 73 cm, 2021
In dit kunstwerk zie je een hoofd dat door een doek komt.
De eerste indruk die je krijgt bij het kijken naar dit kunstwerk
is redelijk duister. Dit komt doordat je een geestachtige verschijning door het
doek ziet komen. Ook de kleurloze achtergrond laat een soort leeg gevoel achter.
Het kunstwerk is gemaakt van dun en doorzichtig gordijnstof. Ik
heb voor de doorzichtige, dunne stof gekozen, omdat dit laat zien hoe kwetsbaar
je bent. Het is dunne stof, het heeft enige veerkracht, maar zodra je te lang
doorduwt zal het breken. Zoals je ook je eigen grenzen kunt oprekken, maar je
kunt ook te ver gaan. De stof symboliseert de grens.
Daarnaast zorgt het dunne, doorzichtige doek ervoor dat de
persoon meer op een schim lijkt.
Met dit kunstwerk wil ik laten zien dat mensen die steeds maar
doorgaan, tegen hun eigen grens aan gaan lopen. Met een grens bedoel ik hier de
grens: doorgaan op een lege batterij.
Je kunt je grens oprekken, maar je kunt er niet doorheen. Hoe langer je doorgaat met oprekken hoe meer je een schim van jezelf wordt. Hoe vermoeider, hoe meer je jezelf kwijt raakt.
Zoals mijn vader over mijn kunstwerk zei:
‘Het kunstwerk is geen vrolijk kunstwerk, het laat iets zien van
een persoon die als het ware nog een schim van zichzelf is maar op zelfdiscipline
door wil.’